2 zeilende Westlanders nabij Valbrug Honselersdijk

Vaerdigheyt

Deze Zeilende Westlander is gebouwd in 1904. Het schip is in gebruik geweest als “mist”-schuit (dunne mest),  in 1946 gemotoriseerd met een Kromhout van 8 pk en daarna gebruikt als tuindersschuit, maar soms verhuurt als mestschuit. Het schip is 14,45 meter lang, 2,45 meter breed, heeft een holte van 1,05 meter en kan 12 ton aan lading vervoeren. De diepgang is slechts 45 centimeter. Het heeft een grootzeil van 54,4 m2 en een stagfok van 18,2 m2

Tegenwoordig wordt de Vaerdigheyt als zeilend bedrijfsvaartuig gebruikt in het Westland en Midden-Delfland.

Zwethvaer

Het schip dateert van 1911 met een lengte van 13,77 meter, breedte van 2,57 m en een holte van 0.93 m. In 1927  was het al geen zeilschip meer. Zoals zovele westlanders in de jaren twintig werd ook ” De vrouw Maria” voorzien van een 8 pk Skandia ruwoliemotoer (gloeikop). In de jaren veertig werd met  “de Jonge Pieter” groente en fruit gevaren van de veilingen in het Westland naar Rotterdam.

Nu wordt de Zwethvaer gebruikt voor zeilwedstrijden en is aanwezig bij verschillende havendagen. De Zwethvaer heeft diverse malen deelgenomen aan het Varend Corso.

 

 

Vaerdigheyt

Deze Zeilende Westlander is gebouwd in 1904 voor de fa. v.d. Meer uit Delft en is in 1928 verkocht aan een firma in Gouda. Het schip is in gebruik geweest als “mist”-schuit (dunne mest) door schipper Cor Poot uit Kethel. In 1946 werd het gemotoriseerd met een Kromhout van 8 pk. Vervolgens heeft tuinder Van Leeuwen uit Sion het in eigendom gehad en gebruikt als tuindersschuit, maar hij verhuurde het ook als mestschuit.

Het schip is 14,45 meter lang, 2,45 meter breed, heeft een holte van 1,05 meter en kan 12 ton aan lading vervoeren. De diepgang is slechts 45 centimeter.In 1963 is de schuit omgebouwd tot recreatie woonschip voor de familie Gravesteijn uit Reeuwijk. Bij een brand in 1992 is het hele middenschip verwoest. Het uitgebrande casco heeft drie jaar in Gouda op de wal gelegen in afwachting van restauratie door het Binnenvaartmuseum.

In 1996 heeft de huidige eigenaar Evert Vreugdenhil het casco gekocht en naar het Westland versleept. Tijdens de restauratie heeft het op diverse plekken gelegen: in de Boschsloot in Naaldwijk, op de werf van N.A.M. van Zeijl in Honselersdijk en in de Nieuwe Vaart in ’s-Gravenzande waar de tuigage geïnstalleerd is.

 restauratie in 2000

Op 10 juni 2000 is de restauratie voltooid en sindsdien is de Vaerdigheyt in gebruik voor demonstraties, nautische manifestaties, historische evenementen en recreatie. Het heeft een grootzeil van 54,4 m2 en een stagfok van 18,2 m2. De schuit heeft vrijwel alle jaren meegevaren in het Varend Corso. Ook wordt er deelgenomen aan hardzeilwedstrijden waaronder de Westlander Zeildagen, Westland Business Trophy en de Midden Delflandrace.In de zomer wordt de Vaerdigheyt als zeilend bedrijfsvaartuig gebruikt in het Westland en Midden-Delfland.

Zwethvaer

In 1911 werd op de scheepmakerij van P. v.d. Plas te Kwintsheul een nieuwe westlander te water gelaten. De afmetingen waren 13,77 meter lengte, bij een breedte van 2,57 m en een holte van 0.93 m. De eigenaar was W.H. Lelieveld te Poeldijk. Toen het schip in 1927 voor het eerst geijkt werd door de scheepsmetingsdienst te Den Haag was het al geen zeilschip meer. Zoals zovele westlanders in de jaren twintig werd ook ” De vrouw Maria” zoals de westlander heette van een 8 pk Skandia ruwoliemotoer (gloeikop) voorzien.

In 1941 werd het schip voor de tweede maal gemeten, nu voor een andere eigenaar. nl. de firma A. H. Reijgersberg, exporteur van groenten en fruit te Wateringen. Het schip werd bevaren door J. Tetteroo, schipper te Kwintsheul. Met “de Jonge Pieter”, de nieuwe naam, werd groente en fruit gevaren van de veilingen in het Westland naar Rotterdam.
Het schip is begin jaren ’80 gerestaureerd en gebruikt als charterschip door Peter Verboom te Ter Aar. Later is het schip teruggekeerd naar het Westland en heeft diverse eigenaren gekend.

restauratie in 2009

De huidige eigenaar kocht de schuit in 2008. Na een grondige restauratie is het in mei 2010 te water gelaten en op 2 juni gedoopt. Het heeft de naam “Zwethvaer” gekregen.Nu wordt de Zwethvaer gebruikt voor zeilwedstrijden en is aanwezig bij verschillende havendagen, zoals Sail A’dam, de Furiade Maassluis, en de reünie van de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig). De Zwethvaer heeft diverse malen deelgenomen aan het Varend Corso. Nu ook aan Open Monumentendag.

 

 

Extra Informatie
  • Ligt aan/bij vaarwater

Bekijk 2 zeilende Westlanders nabij Valbrug Honselersdijk

Plattegrond

Details

Bouwjaar
1904
Type monument
Overig
Type object
Overig
Adres
Prinsegracht 1 , Honselersdijk
Website